Khamis, 7 Ogos 2008

silam 1994 : kepingin..

aku dan asrul adalah classmate.satu hari tu kami terliur tengok orang makan nasi ayam kat kantin sekolah..waktu tu sapa yang makan nasi ayam kat kantin sekolah memang dianggap kaya giler la kan..jd dengan hanya berbekalkan belanja sekolah 30sen setiap hari,agak mustahil la untuk aku mendapatkan nasi ayam yang berharga 1.50 tu..tp aku nekad nak makan gak nasi ayam kantin tersebut..sebab pertama,aku terliur..sebab kedua,aku nak kagumkan orang2 atau lebih spesifik lagi awek2 yang agak comel2 kat sekolah tu..

esok paginye aku wat plan untuk mendapatkan 1.50 tersebut...sedang aku bersarapan sebelum ke sekolah..............

mak : arini belajar betul2 ye F..
aku : ye la mak..memang tiap2 hari pun kite belajar betul2..
mak : duit abah dah beri tadi?
aku : abah tak beri lagi pun..
mak : ha..gi ambik duit kat atas peti tu..

aku pun mengorak langkah nak ambik duit yang kat atas peti tu..abah aku memang akan tinggalkan duit belanja sekolah atas peti..aku pun tak tau kenapa harus diatas peti tu..kenapa tak kat atas meja ke,rak ke...tp mesti atas peti..jd,aku pun raba2 atas peti tu..aku nampak banyak duit atas tu..aku jadi panik + cemas + hilang pertimbangan diri..aku mula terbayangkan nasi ayam kantin 1.50...aku nekad + tekad + selamba je rembat 10 ringgit...banyak tu beb..jadinye aku berjalan ke sekolah dengan bibir yang menguntum senyum nye...

waktu rehat.........

aku : nasi ayam jom...
asrul : xde duit la..mak aku beri 30sen je...
aku : ala xpe...aku belanja..mak aku beri duit lebih ni..(sambil aku menunjukkan note 10 ringgit yang bewarna merah tu)....
asrul : (terkesima)
aku : jom la....
asrul : ajak la Ros(memang nama sebenar) skali..dia asyik tak rehat je..ko blanje la die..
aku : die nak ke?ko gi la ajak die..
asrul : jap..

lepas tu,kami berlima (Ros ajak lg 2 orang kawan die) pun gerak la ke kantin..kuang asam tul Ros,bleh plak dia ajak kawan die...die ingat aku cop duit ke..nasib baik la aku ada 10 ringgit..

Ros : terima kasih F..banyak nye duit awak ek..mana awak dapat?
aku : sama2..tadi mak kita bagi duit lebih..dia cakap hadiah sebab rajin blajar...
Ros : oo..best la ek..mak kita tak penah beri duit lebih pun...
aku : hehe...(ketawa kecil yang riak)...

maka,puas la mereka2 hari tu dapat makan free...nasi ayam 1.50 kantin plak tu..bukan senang nak dapat time tu...aku pun pulang dengan hati yg puas...

di rumah...

mak : F!!!! sini jap....
aku : ye...jap...letak beg jap...
mak : F makan apa kat skolah tadi?(dengan penuh lemah-lembut)
aku : makan nasi lemak ngan air oren je la...(ade getaran sket pada suara aku)
mak : oooo...nape x makan best2 sket tadi..nasi ayam ke,nasi minyak ke...
aku : mane ade duit mak..abah beri 30sen je pagi tadi kn...
mak : hmmm..sikit je abah beri duit ek...mak ingat abah ko beri banyak(da start garang).
aku : erk...(ketar2)
mak : abis tu mane duit yang ko ambik kat atas peti tu?ko beli ape ek?pulang balik duit tu..
aku : mak ni main tuduh je..mane ade kita ambik duit tu..30sen je kita ambik tadi..

zasssssss skali kat belakang badan aku...

sunyi......


aku pun kluarkan la baki duit yang ade dalam kocek sluar aku...

zasssssssss lagi skali kat belakang badan aku.............

sunyi........


aku sempat menoleh dan ternampak akak dan adik aku gelakkan aku...ciss,malu betul aku...cilakak pnya asrul ngan Ros ngan kwan2 nye itu...korang yang sedap, aku plak yang sakit...

itu la kali terakhir aku dapat menjamah nasi minyak 1.50 kantin tersebut...

seminggu tu jugak aku tak dapat duit belanja...berlapar la time rehat.......

Ros ngan asrul plak haram xnak blanja aku langsung time aku xde duit tu...hantu punya kawan...




notakecildarihati......

Tiada ulasan: